Zondag naar de supermarkt gaan, is vorig jaar populairder geworden. 56 procent van alle huishoudens in Nederland legde een bezoek af, tegen 52,6 procent in 2012.
Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
De supermarkten varen er wel bij. De zondagse bezoekers zorgden in 2013 voor een omzet van 900 miljoen euro, 23 procent meer dan in 2012. Per bezoek werd gemiddeld 21,37 euro uitgegeven, iets meer dan in het voorgaande jaar.
Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna 6 procent van hun supermarktbestedingen uit op zondag, onder 65-plussers is dit slechts 1,2 procent.
Regionale verschillen groot
Ook regionaal zijn er verschillen. Zo realiseren supermarkten in de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 5,3 procent van hun jaaromzet op zondag. In het noorden van het land is dat omzetaandeel met 1,1 procent het laagst.
Veel gekochte artikelen op zondag zijn kant-en-klare maaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Koffie, thee, suiker en wijn worden relatief minder vaak aangeschaft.
Omzet van supermarkten daalt
Ondanks het succes van de zondagsopening, is de omzet van de Nederlandse supermarkten in het eerste kwartaal met 1,7 procent gedaald tot 8,21 miljard euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus GfK.
De daling heeft voor belangrijk deel te maken met de late Pasen. Die viel vorig jaar in het eerste kwartaal, dit jaar in het tweede. Als er rekening wordt gehouden met de verschoven paasdagen is sprake van een stagnerende omzet, aldus de onderzoekers.
Aan de kassa's van de supermarkten werd vaker afgerekend, maar de individuele consument gaf wel minder uit. Per kassabon daalde de omzet met 1,5 procent naar 21,90 euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl